+48 22 39 29 000 wynajem@podnosimy.pl
Znajdujesz się tutaj: Strona główna » News » Montaż żurawia budowlanego za pomocą żurawia samochodowego
Spis treści
Współczesne budownictwo nieustannie się rozwija, co możemy z łatwością zauważyć w Warszawie. W naszym mieście, jak przystało na stolicę, cały czas realizowane są różnorodne inwestycje, a na miejsce starych budynków pojawiają się nowoczesne wieżowce czy innego rodzaju obiekty budowlane. Przy większości inwestycji realizowanych w Warszawie swoje zastosowanie mają żurawie budowlane, czyli tradycyjne żurawie wieżowe, które wzbogacają krajobraz wielkich miast. Wielokrotnie spotykamy się z pytaniami o to w jaki sposób przebiega montaż żurawia budowlanego i ile czasu potrzeba na jego rozstawienie na placu budowy. Dziś chcielibyśmy przybliżyć Państwu tę tematykę – zapraszamy więc do lektury.
Żurawie wieżowe są niezbędnym elementem na każdym placu budowlanym, na którym powstają nowoczesne osiedla mieszkaniowe, budynki przemysłowe, wysokie wieżowce czy inne obiekty. Charakteryzują się bardzo dużym udźwigiem i naprawdę imponującym zasięgiem ramienia, po którym porusza się hak żurawia. Dzięki żurawiom wieżowym podnoszenie różnego rodzaju ładunku o znacznej masie na dużą wysokość nie stanowi problemu. Za ich pomocą można przenosić materiały z jednego miejsca na drugie i to w sporych odległościach. To dzięki żurawiom wieżowym możliwe jest wznoszenie bardzo wysokich, imponujących swoimi rozmiarami wieżowców, które w centrum Warszawy wyrastają jeden po drugim.
Warto zaznaczyć, że żurawie budowlane to żurawie stacjonarne, które są montowane w jednym miejscu i w tym samym miejscu są demontowane. Nie mają więc możliwości przemieszczania się. Częścią ruchomą jest wysięgnik żurawia wieżowego, na którym osadzone są przeciwwagi oraz hak żurawia. Należy również wyraźnie podkreślić, że bez pomocy żurawi wieżowych niemożliwe byłoby wznoszenie drapaczy chmur czy innych bardzo wysokich budynków. Dzisiejsze żurawie wieżowe mogą osiągać wysokość do nawet 220 metrów, przy udźwigu nawet kilkudziesięciu ton. Są więc idealne do przenoszenia nie tylko materiałów budowlanych i elementów konstrukcyjnych, ale również mniejszych żurawi i maszyn budowlanych.
Inwestycje takie, jak Skysawa, nie mogłyby być realizowane bez udziału żurawi wieżowych. Skysawa to elegancki, nowoczesny wieżowiec kaskadowy, który ma powstać do połowy 2022 roku. Inwestycja rozpoczęła się w lipcu tego roku. Na miejscu, w którym kiedyś stał stary biurowiec z lat 60-tych, stanie 155-metrowy wieżowiec, w którym dostępne będą nowoczesne i eleganckie biura oraz punkty usługowe. Obiekt ma stać się nowym symbolem nowoczesnej stolicy i rozwoju miasta. Oczywiście nie będzie to najwyższy budynek w Warszawie (wyższy jest chociażby Pałac Kultury i Nauki), ale z pewnością będzie zajmował miejsce wśród najbardziej prestiżowych i pożądanych.
Przy realizacji prac budowlanych związanych z powstawaniem wieżowca Skysawa pracują liczne maszyny budowlane i pojazdy, w tym niezbędne do realizacji żurawie wieżowe. Nasza firma miała przyjemność realizować profesjonalne usługi dźwigowe na miejscu inwestycji. Naszym zadaniem było bezpieczne rozstawienie żurawia wieżowego, który przez najbliższe miesiące będzie uczestniczył w pracach budowlanych.
Montowanie żurawia wieżowego nie należy do zadań prostych, które można zrealizować w mgnieniu oka. Należy pamiętać, że rozstawienie żurawia budowlanego wiąże się z ogromną odpowiedzialnością nie tylko za przebieg prac, ale również, a nawet przede wszystkim za bezpieczeństwo na placu budowy. Mamy tutaj na myśli bezpieczeństwo dotyczące samego żurawia, realizowanej inwestycji, a w najwyższym stopniu dotyczące zdrowia i życia pracowników budowlanych oraz osób przebywających w bezpośrednim otoczeniu żurawia.
Błędne i niedokładne złożenie wieży żurawia czy niedokładne kotwiczenie budowlanego kolosa mogą doprowadzić do tego, że maszyna przewróci się. Trzeba również pamiętać o tym, by nie stawiać dwóch lub więcej żurawi budowlanych zbyt blisko siebie i/lub by ich ramiona nie pracowały na wysokości, na której mogłyby ze sobą kolidować i doprowadzić do budowlanej katastrofy.
Do montażu żurawia wieżowego na terenie inwestycji Skysawa wykorzystano żuraw pomocniczy – Demag AC-350 o maksymalnym udźwigu 350 ton, z przeciwwagą 95 ton (z maks. 116 ton dla tego modelu żurawia samochodowego). Nasi specjaliści dobrali do żurawia osprzęt w postaci dodatkowego wysięgnika kratowego 15 m (na końcu teleskopu). Standardowo montaż żurawia wieżowego trwa 1 – 2 dni.
Dzięki zastosowaniu wybranego żurawia samochodowego oraz bogatemu doświadczeniu naszego operatora dźwigu, prace przebiegły sprawnie i bezproblemowo. Precyzja i dokładne spasowanie poszczególnych elementów wieży żurawia budowlanego są bardzo ważne i mają ogromny wpływ na jego późniejszą pracę i poziom wykonywanych zadań. Najdrobniejsze błędy mogą skutkować brakiem stabilności wieży żurawia!
Pierwszym krokiem w montażu żurawi wieżowych jest zakotwiczenie podstawy żurawia na gruncie. Podstawę stanowi zazwyczaj podstawa krzyżowa bądź kotwa fundamentowa. Należy ją odpowiednio zakotwiczyć na zwartym podłożu i zadbać o jej odpowiednie ustabilizowanie i wypoziomowanie, a następnie zalać w cementowym fundamencie. Gdy podstawa żurawia wieżowego będzie ustabilizowana – za pomocą żurawi samojezdnych pomocniczych wznosi się na niej kolejne elementy konstrukcyjne kratowanej wieży.
Żurawie górnoobrotowe montuje się przy wykorzystaniu żurawi samojezdnych. Jak wspomnieliśmy, przy montażu żurawia na placu budowlanym Skysawa wykorzystaliśmy żuraw samojezdny Demag AC-350. Za jego pomocą zrealizowano kolejny etap montażu wieżowych żurawi budowlanych, a więc złożenie wieży z kratowanych elementów osadzanych jeden na drugim na odpowiednio przygotowanej podstawie żurawia.
W kolejnym kroku następuje montaż balastu centralnego, obrotnicy i przeciwwysięgu. Na podłożu montowane jest ramię żurawia wieżowego (wysięgnik), które podnoszone jest przez żurawia samochodowego w całości, a następnie montowane na obrotnicy. Oczywiście nie wolno zapomnieć o montażu kabiny operatora, która osadzana jest na szczycie wieży.
Elementy podawane przez żurawia samochodowego scalane są przez monterów, którzy mają za zadanie precyzyjnie połączyć ze sobą poszczególne elementy wieży i pozostałych części żurawia wieżowego. Z uwagi na ilość i rodzaj pracy do wykonania, przygotowanie żurawia budowlanego do pracy zajmuje sporo czasu, ale w późniejszym etapie realizacji inwestycji, jego zastosowanie umożliwia oszczędność czasu i pieniędzy.
Odrobinę inaczej wygląda montaż żurawi wieżowych dolnoobrotowych. W przypadku żurawi budowlanych dolnoobrotowych montaż rozpoczyna się od rozstawienia łap, wypoziomowania podstawy i ustawienia pionowej wieży. Następnie montowana jest przeciwwaga, montaż wieży żurawia budowlanego oraz wysięgnika, czyli ramienia żurawia budowlanego. Wieża może być składana hydraulicznie, przy pomocy siłowników. W tego typu żurawiach budowlanych wieża dźwigu to dwa elementy, które są połączone ze sobą zawiasem i ich rozłożenie odbywa się przy pomocy siłowników. W podobny sposób rozkłada się ramię żurawia.
Po zakończeniu prac budowlanych, gdy żuraw wieżowy nie jest już potrzebny, następuje jego rozłożenie, które również wymaga pomocy żurawi samochodowych oraz monterów precyzyjnie wykonujących swoje zadania.
Nasza firma posiada ogromne doświadczenie w pracach przy montażu żurawi budowlanych. Nasze żurawie samochodowe i dźwigi samojezdne wielokrotnie współpracowały przy największych inwestycjach realizowanych na terenie Warszawy i województwa mazowieckiego. Nasi operatorzy doskonale radzą sobie z montażem nawet największych żurawi wieżowych gwarantując sprawny przebieg usługi, bezpieczeństwo oraz możliwie jak najkrótszy termin realizacji.
Od kilku lat w Polsce coraz większą popularność zyskują mobilne żurawie wieżowe, które łączą najlepsze cechy żurawi budowlanych wieżowych z samochodowymi żurawiami i dźwigami samojezdnymi. Producenci tego typu ruchomych żurawi wieżowych, tacy jak SPIERINGS, stawiają na nowoczesne rozwiązania, które znacznie poszerzają możliwości i uniwersalność usług dźwigowych.
Dzięki zastosowaniu samochodowego podwozia, na którym osadzony jest żuraw wieżowy, zyskuje on cechę mobilności, a więc w ciągu jednego dnia może nawet kilka razy zmieniać swoje położenie. Oznacza to, że może być ustawiany nie tylko w różnych obszarach placu budowlanego, ale również może w ciągu jednego dnia wykonywać usługi w kilku lokalizacjach. Z tego właśnie powodu mobilne żurawie wieżowe stosowane są nie tylko przy długofalowych zleceniach, takich jak usługi dźwigowe przy wznoszeniu wspomnianego wieżowca Skysawa, ale również przy krótszych zleceniach wymagających dużego udźwigu i zasięgu ramienia żurawia wieżowego.
Rozstawienie i przygotowanie do pracy mobilnych żurawi wieżowych zajmuje około… 30 minut! W porównaniu do czasu niezbędnego do rozstawienia tradycyjnego żurawia wieżowego jest to ułamek sekundy. Dodatkowo do rozstawienia żurawia wieżowego mobilnego nie potrzeba żadnych dodatkowych dźwigów pomocniczych. Wystarczy jeden pracownik, który jest jednocześnie kierowcą i operatorem dźwigu, który za pomocą pilota i zdalnego sterowania ustawia wieżę dźwigu i rozstawia ramię żurawia do pracy.
Stosowanie mobilnych żurawi wieżowych znacząco zaoszczędza czas i pieniądze. W naszej firmie wynajem żurawi wieżowych mobilnych realizujemy przez cały rok, dla klientów indywidualnych, a także dla firm poszukujących solidnych podwykonawców.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy!
DŹWIGI i PODNOŚNIKI Sp. z o.o., 02-237 Warszawa, ul. Instalatorów 23c, NIP 9512359045, REGON: 146263730, KRS: 0000430334, Kapitał zakładowy: 6.000,00 PLN, Prezes Zarządu – Dariusz Kujawa
Copyright © by 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone! Wynajmij dźwig i żurawia - Warszawa, Łódź, Radom, Płock, Lublin